Kvinna spottad och slagen av pojkgäng
Av Peter Gustafsson den 30 oktober 2012 kl. 11:21
Kvinnan som ryckte in och hjälpte en medpassagerare blev själv attackerad på en stadsbuss i helgen.
Kvinnan som ryckte in och hjälpte en medpassagerare blev själv attackerad på en stadsbuss i helgen. Foto: Temabild/Gunilla Bunnvik
En kvinna i 25-årsåldern sade till några killar som spottade på en kvinna på bussen. Det slutade med att hon själv blev både spottad och slagen.

Händelsen inträffade på en stadsbuss som var på väg mot Huskvarna under natten mellan lördag och söndag den gångna helgen.
En kvinna blev enligt anmälan trakasserad och bespottad av några killar. Det fick en annan kvinna att agera och säga ifrån.
- Men det ledde i stället till att killarna vände sig mot henne och att hon blev bespottad, säger Magnus Roman, presstalesman vid Jönköpingspolisen.

Polis kontaktades
Polis kontaktades och avvisade flera personer när bussen kom till Öxnehaga centrum. Men när polisen hade lämnat platsen fortsatte turbulensen.
Bland annat var en 18-årig kille, som precis hade blivit anmäld för incidenten på bussen, inblandad. 18-åringen uppges ha knuffat omkull kvinnan som ingrep på bussen.

Riskerar åtal
- Kvinnan blev kallad för fula och nedvärderande saker. Hon blev bespottad i ansiktet och fick motta slag när hon rest sig efter att ha blivit nedknuffad. Hon klagade på smärta i ansiktet och att hon hade ont i handleden, säger Magnus Roman.
Polisen har upprättat anmälningar om både misshandel och ofredande. Den 18-årige killen är identifierad och riskerar åtal.

Annons
Ingriper du när du ser att ett brott begås?
Kommentera (31 st)

Av: öbo!
Kl. 17:27    2 nov
jonas menar jag ju såklart!

Av: Öbo!
Kl. 17:24    2 nov
Håller helt med Johan, artikeln säger bara en liten del av vad som hände så skippa hjältesnacket om tjejen!!

Av: jim
Kl. 15:43    2 nov
undrar om den där grabben är lika tuff mot män.

Av: Jonas
Kl. 10:39    2 nov
Detta är inte sant. Ni är välkommna på rättegång om det ens nu kommer bli någon. Detta är en stor myt och jag förstår inte hur denna tjejjen kan göra så, hon måste ha brist på fritid.

Av: nja
Kl. 17:40    31 okt
nödvärn,slå någon som har spottat innebär nog en misshandelsdom för den som slår,och är det ett gäng som backar upp så riskerar man dessutom att bli rejält misshandlad själv.

Av: Mikael
Kl. 17:27    31 okt
Nödvärn ett slag kan aldrig ifrågasättas se till att det träffar rätt

Av: Jag är invandare
Kl. 11:59    31 okt
En god vän från samma land som mig skrev ett långt inlägg som tydligen var för stötande. Vi skrev bla att vi förstår varför vissa parti vinner mark när de vill ställa krav. Det är inte fel på krav. Ska folk skärpa sig måste de veta att polisen har rätt att ta i med hårdhanskarna. Nu kan polisen tvingas att stå att se på för att inte provocera till upplopp. Precis, det är polisens fel att det blir upplopp., eller? Jag är så trött på detta mjäkande. Det finns inga problem på varken råslätt, österängen eller öxnehaga om man frågar media nån annan dag än precis den dagen som rutor krossats, eller folk blivit hotade på bibliotek och möbler slängs runt eller fritidsgårdar som förstörs. Normalt ungdomligt betende, när de vill fira lite extra tänder de eld på bilar och kastar ägg på busschaufförer. Jag skulle ingripa, jag skulle ta över nödvärnsrätten åt den som blev utatt. Mot gäng får man försvara sig med våld.

Av: invandrarn!!!!
Kl. 10:40    31 okt
Fattar inte dom som gnäller på polisen!!!! varför är dom så förvånade över att dom lämnade kvinnan med 18 åriga pappskallen.............dom hadde väl brottom att ta fika eller nått,!!!
"OCH ABSOLUT SKULLE JAG INGRIPA,UTAN TVEKAN" Skulle slänga ut jävel direkt oavsätt våre han svensk eller invandrare. Man ska juh hjälpa folk i nöd,INGEN har rätt att spotta eller knuffa och hålla på mot nån annan.TACKAR FÖR MIG!!! ha det!

Av: Patrik
Kl. 09:05    31 okt
Jag vet faktiskt inte! Jag skulle bli otroligt arg så jag skulle nog ha svårt att inte ingripa. Men tyvärr är det aldrig bra att gå på dom här fega ungarna.

Bara att se hur det slutade för han som sa till när dom var på hanns hund i Göteborg. Han blev söndersparkad tills han nästan var död av 5 stycken ynglingar, 3 kom undan helt och 2 dömda till samhällstjänst 100tim.

Så för mina barn och barnbarns skull hoppas jag att jag inte ingriper. Men det är hemskt att se utvecklingen i vår stad. Brandbomb mot polisstation, bilbränder, personrån. Tror det varit 8 personrån runt om där jag bor sista månaden. Man är ju livrädd att det ska hända barnen.

Av: WK
Kl. 08:36    31 okt
Klart man skall ingripa, hur skulle ni själva vilja att det skulle vara om ni råkade ut för något? Dessa pojkgäng är förödande, och vi hoppas att de lär sig!

Av: Tobias
Kl. 22:04    30 okt
Om det är obefogat våld så ingriper jag.

Av: Justitia
Kl. 19:15    30 okt
Enligt lag har man rätt att ingripa s.k. ”Envarsgripande” om fängelse finns på straffskalan. Och det gör ju misshandel. Där kommer också Nödvärnsrätten in att man får tillgripa våld, dock inte mer än nöden kräver och i paritet med det man själv utsätts för. Tyvärr inte alla som vet att man har den rätten. Dock inte lätt när det är ett helt gäng som i detta fallet. Lätt att räkna ut vad det var för några när det gäller det området också……

Av: Larsson
Kl. 18:38    30 okt
Mogen skitunge som spottar på en tjej, väx upp för fan.....och sen polisen, va fan sysslar ni med, lämna tjejen med idioten som varit på henne....vilket samhälle, tror fan att man skulle gå emellan när inte änns polisen gör sitt jobb ordentligt :(

Av: medborgare
Kl. 17:47    30 okt
Jo det är väl klart att man skall ingripa.Man kan ju undra hur stadens polis agerar i sitt arbete skall de inte stanna kvar eller vaaaddd.

Av: häxan surtant
Kl. 17:45    30 okt
Vad är det för jäkla sätt av polisen. Och vad då 18 åringen riskerar åtal?? Åtala !!!! förhoppningsvis lär han sig något som han inte lärt sig under 18 års tid: respekt för andra

Av: COY
Kl. 17:45    30 okt
Bra att detta kommer upp till diskution folk måste ha mer samhällskurage och detta kan bidra till det. En eloge till hon som ställde upp det behövs fler andra skulle stält upp och stöttat henne.

Av: COY
Kl. 17:42    30 okt
Jag sände en kommentar tidigare som inte blev publiserad varför.
Annars man kan se det så tar polisen in någon för dylikt brott släps han innan polisen hunnit ut så det måste ibland kännas meningslöst.

Av: nå
Kl. 17:01    30 okt
Varför åker polisen innan det är klart? Fodrar inte mycket för att inse vad som händer om man lämnar alla inblandade kvar!

Av: Pensionären
Kl. 16:50    30 okt
Nej jag skulle aldrig lägga mig i när jag ser samhällets associala slödder roa sig man vet ju inte om dessa fega kräk bär på sig eldhandvapen, knivar eller annat tillhygge och varför kanske jag ska bli lidande resten av livet medan dessa pestråttor under normalbegåvning kommer undan med samtalsterapi och samhällstjänst?

Av: Morsan
Kl. 16:48    30 okt
Ja jag skulle ingripa,det var en modig tjej som gick i mellan, men vad är det för jäkla poliser som lämnar offret med gärningsmannen...
den nu sååå mogna 18 åringen,säjer bara skitstövel som ger sig på en kvinna så respektlöst,undra var han kommer ifrån....

Av: Ben Galon
Kl. 16:31    30 okt
Nej, varför det?
Var och en får klara sej själv.

Av: FD HUSKVARNA
Kl. 15:43    30 okt
Självklart skall man ingripa om det händer något och polis skall kallas till platsen .... Men har själv sett 4-8 Poliser stå med armarna i kors vid Juneporten mitt i gatan och inte orka säga till folk att flytta på sig gäller fredag och lördags kvällar och nätter .... Så min syn på poliserna i denna stad är att dom är för lata .... DS kan också säga att jag kör buss i denna stad...

Av: spiken
Kl. 15:07    30 okt
här var det en modig tjej som sa ifrån men när polisen sedan hade pratat med de som spottat ( fantastisk mogna 18 åringar) lämnade de henne kvar med gärningsmännen. inte så konstigt att man tvekar när man inte ens kan få hjälp och stöd av polisen.jag hade sagt åt dem med stor tvekan.

Av: Christoffer
Kl. 13:18    30 okt
Klart man skulle ingripa, på ett eller annat sätt.

Kan inte med när man går på flera mot en, vad är det för fel på ni människor som gör på deta fega fega sätt...?

Av: Mr M
Kl. 12:48    30 okt
Ja, jag ingriper för att jag har en vana att göra det och att jag redan jobbar med ungdomar, jag ser det som naturligt att göra något i alla fall, men förstår också de som inte gör det av både rädsla och att man inte vill bli inblandad i något.

Av: Maria
Kl. 12:41    30 okt
Jag håller fullkomligt med Toni. Hur kan polisen åka därifrån och lämna gärningsmannen kvar tillsammans med offret? det övergår mitt förstånd.

Av: anonymkvinna
Kl. 12:31    30 okt
Detta har faktiskt hänt mig oxå ute bland folk men då har ingen ingripit,slutade väldigt sorgset två veckor på sjukhus,,detta kommer vara ärr för livet,

Av: J
Kl. 12:23    30 okt
Jag tror fler hade "vågat" avstyra om polisen omhändertar personerna som är bråkiga. Varför frihetsberövades inte de bråkiga personerna?

Av: JTG
Kl. 11:49    30 okt
Ja, men med stor rädsla, då angriparna ofta saknar spärrar. Men man kan inte ser all denna råhet som finns, såväl hos ung som gamal, kvinna som man. Kanske vi som står nära ska agera tillsammans.
Inte titta bort, börja promenera därifrån. Alla kan hjälpas åt att stävja, ngn observera klädsel, ålder etc. detta kan vara till stor hjälp vid polisinsatts.
En liten historia: För några år sedan blev en ung pojke angripen, troligtvis för att visat känslor och talat om detta för skolkamraten. Denne samlade samman en gäng kompisar. När gänget började slår, sparka, så var jag tvungen att ingripa. En mkt äldre dam, var den enda som stod kvar, andra flydde där ifrån. Ingen ringde polis, vilket jag trodde. När jag efter en tid satt på församlingskaffe, så berättade ett par, om händelsen. De yvades över att de inte "lagt sig i" Vid samma bord satt den äldre damen, hon sa "ja se jag kunde inte göra annat än observera" vilka de var och vad de gjorde.
Så satt vi där, en äldre kvinna med kurage, ett par som skeeeeeeeeeeet i det hela, å så jag som avstyrde, men med en bruten långfinger som följd. Nu läkt.

Av: Gunnar
Kl. 11:44    30 okt
Ja jag ingriper !

Av: Toni
Kl. 11:37    30 okt
Jag blir så trött på detta land. När någon skadar någon annan kommer polis på plats, gör en anmälan och sedan åker därifrån. I detta fall vet de vad som hände och vem som gjorde vad och vad händer? Jo, de åker ifrån platsen utan att omhänderta ungjäkeln och vad blir då konsekvenserna? Kvinnan som ingrep på bussen får stå ut med flera slag och blir ännu en gång spottad på..
Varför har gärningsmän fler rättigheter än vad offer har? Om någon begår ett brott, och uppenbara vittnen finns, så borde denna anmälan sluta upp med direkt omhändertagande för inte borde det kallas att bli frihetsberövad när du precis frihetsberövat och kränkt en annan människa.
Beröm för vardagshjältar som vågar stå upp för sin näste.
Annons
Translate this page
تترجم هذه الصفحة
ترجمه این صفحه
Traducir esta página
Käännä tämä sivu
Bu sayfayı çevir
Annons
billiga resor