Skriv ut Tipsa en vän Publicerat 31 maj 10 kl. 11:59
Rix FM:s festivalarrangemang i Rådhusparken kan flyttas från centrala Jönköping. De indikationerna lämnar polisen efter helgens våldsamma upplopp i city.
Rix FM:s festivalarrangemang i Rådhusparken kan flyttas från centrala Jönköping. De indikationerna lämnar polisen efter helgens våldsamma upplopp i city.Foto: Daniel Hultqvist.
Cityfestival i Rådhusparken kan flyttas efter upplopp
Tusentals folk och fest i Jönköping. Men festivalhelgen visade också sin mörka sida. Efter det hätska upploppet mot polisen på Borgmästargränd inleds nu diskussioner med Jönköpings kommun om det ska bli något festivalarrangemang nästa år.
- När vi har ett våldsamt upplopp har det gått alldeles för långt, säger Mats Rosenqvist, närpolischef i Jönköping.

Under flera år har de traditionella marknadshelgerna och festivalarrangemangen varit ett populärt inslag hos jönköpingsborna. Men i lördagskväll urartade festivalen i ett våldsamt upplopp då upp emot 200 personer skapade en hätsk stämning efter ett polisingripande utanför McDonalds.
Stämningen upplevdes så pass hotfull att polishundar fick kallas in. Två ungdomar i 16-17-årsåldern greps misstänkta för att ha legat bakom polismobben på Borgmästargränd.
Och efter den blöta och stökiga festivalhelgen i city kommer polisen tillsammans med Jönköpings kommun nu att utreda om Rix FM:s musikarrangemang verkligen ska anordnas i Rådhusparken i framtiden.
För mycket alkohol och ungdomar är i omlopp, menar Mats Rosenqvist, närpolischef i Jönköping.
- Jag tycker det är förbannat tråkigt att vi är tillbaka till Kalajshelgerna. Det är massor med ungdomar, men väldigt få vuxna. Det är inte meningen att vi ska vara barnvakter för det är barn vi pratar om, säger han.

Föräldrar måste ta större ansvar
Enligt Mats Rosenqvist måste föräldrar ta ett större ansvar för sina ungdomar än vad man gör idag.
- Det är oroväckande att det ser ut så här. Samtidigt har man förståelse för att föräldrar inte har tid. Men det är inte roligt att se när vi inte kan ha folk engagerade över en längre tid.
Ur polisiärt håll beskrivs festivalhelgen som stökig, bråkig och med mycket fylla.
- Marknaden på fredagen och festivalen är två helt olika karaktärer. Fredagen var en gemytlig stämning med mycket vuxna på stan. Där flödade inte alkoholen på samma sätt. I lördags direktförverkade vi väldigt mycket alkohol, säger Mats Rosenqvist.
Att ungdomar inte respekterar alkoholreglerna att ändå dricka på offentlig plats i central Jönköping - trots att det är förbjudet - kan ha skapat irritationen mot poliserna.
Vad händer nu?
- Vi har ju ständiga kontakter och informationsutbyten med kommunen så vi får se vad vi kan göra. Det är lämpligt att vi tar kontakt med dem för att se hur det ska se ut i framtiden.

Annons
Bör festen i Rådhusparken förflyttas efter helgens upplopp? Tyck till!
Kommentarer Kommentarer (70)

Av: Ewa-Melinda Rundgång
Kl. 12:50    7 jun
Det som hände i Rådhusparken skulle ALDRIG kunna hända i vårt TREVLIGA habo!!!

Av: Ordning & Reda
Kl. 17:10    5 jun
Så rörig som UNGDOMs kommentar är förstår man att Polisen inte hade det lätt! Tala fulla fjortisar till rätta måste anses som något helt meningslöst!
Ta dom till häktet och spruta vatten på dom!!!!!

Av: Ungdom.
Kl. 18:08    4 jun
Asså jag var där när allt detta hände. Det va mycket folk utanför Mc'Donalds. En kille blir påhoppad. Då blir ungdomarna som har ryktet "att dom bråkar" dom får den dära kicken så dom måste vara med. På så sätt utökade bråket. Det va inte 25 pers som bråkade. Det va mycket mer. Polisen kom , Dom tog ut sina batonger och börjar gå med oss med deras hunder på så sätt fick vi en försvars ekanism. Som gjorde att alla ungdomar började kasta saker och gå på bilarna. Om en ungdom är arg, skall man inte gå mot han med batong, utan bara prata så han lugnar ner sig.

Av: Groggy
Kl. 14:53    4 jun
Av: Phenom Kl. 00:33 Idag
"Man får vara berusad på allmän plats. Dock får man inte dricka där eller uppföra sig på sådant sätt att man stör ordningen"

Huruvida man får dricka på allmän plats regleras enl lokala kommunallagar. Det är alltså beroende på var man är i landet. De allra flesta kommuner har ett sånt förbud.
Min fråga till Oggy gällde dock om minderåriga får vara berusade på allmän plats.

Av: Fel fel fel!
Kl. 10:22    4 jun
Man får enligt lag inte uppträda berusad på allmän plats!

Man måste kunna sära på begreppen när det gäller graderingen efter alkoholintagets mängd!
Benämningarna kan variera, men när det gäller alkoholberusning är följande gradering enligt omgivningens eller egen bedömning vanlig (från kraftig påverkan till svag påverkan): redlös, full, berusad, salongsberusad, påverkad och nykter.

Av: Phenom
Kl. 00:33    4 jun
Groggy: Man får vara berusad på allmän plats. Dock får man inte dricka där eller uppföra sig på sådant sätt att man stör ordningen

Av: Groggy
Kl. 15:59    3 jun
"Det är varken kriminellt eller straffbart att vara berusad på offentlig plats och handlar det dessutom om underåriga så är de ju inte ens straffmyndiga."

Menar Oggy att underåriga får dricka sig fulla på allmän plats?

Av: Till Oggy
Kl. 13:21    3 jun
Fylleri på allmänn plats, förargelseväckande beteende, störande av allmän ordning............
Ringer det någon klocka?

Av: Oggy
Kl. 09:53    3 jun
Till: 'Nu är gränsen nådd?' Kl. 11:11 1 jun :

Vilka ska polisen "finka". Det finns lagar som förhindrar att underåriga låses in i arrest.

Vilka ska "bötfällas"? Det är varken kriminellt eller straffbart att vara berusad på offentlig plats och handlar det dessutom om underåriga så är de ju inte ens straffmyndiga.

Läs på och återkom med nya förslag...

Av: Detta är frukten vi skördar av ett sekulariserat samhälle.
Kl. 14:53    2 jun
60-70-talet; sosseregering, avkristning, liberalisering, allt är tillåtet... varsågod, här är resultatet.
Flytta festivalen? Grattis, det löser allt ska ni se.

Av: Hmmm
Kl. 09:34    2 jun
"Sådan herre sådan hund", skönt och höra att du har förstått mig precis... Det var ju inte ett exempel på grupptryck vi såg i lördags när stökiga ungdomar triggar varandra till att bli ännu stökigare...?

Och "Psykologen", var skrev jag att detta beteende var normalt...? och ge gärna sen en beskrivning på vad som är normalt...

Vad jag menar är att vi har chansen, i och med fritidsgårdar, att samla ungdomar på ett och samma ställe där de under översyn av vuxna kan umgås och hitta på saker, inte dra runt på stan och så fort det händer något i denna händelsefattiga stad tända över och börja bråka. Men ni tycker ju att det är bättre med BARA bestraffning...? Självklart ska man bestraffa de som gör fel, men varför inte jobba i båda ändarna? Fast det är ju självklart lättare med bara bestraffning...

Sen håller jag med micke, mer vuxna på stan! Släpp vinglaset och bege er ut en lördag då och då...

Av: "Sådan herre sådan hund"
Kl. 08:11    2 jun
Förstår precis signaturen Hmmms resonemang, vi ska tydligen undvika att skrämma ungdomarna för vuxenvärlden utan vi ska låta dom utvecklas på egen hand i sådana kretsar där grupptrycket bestämmer och utformar det beteendemönster som vi nu fått uppleva i samband med tillställningen i Rådhusparken.
Ska vi trots vad dom än utsätter sig själv och andra för undvika att tillgripa bestraffningar och påföljder. Vi ska med andra ord inte skrämma dom och man ser idag vad det ger för signaler!
Vore det istället inte bättre och mer realistiskt att dom i samband med sitt kommande inträde i vuxenvärlden redan i skolan får börja ta konsekvenserna av sitt handlande och lära av detta?

Av: Psykologen
Kl. 18:28    1 jun
Hmmm har helt rätt prata med dom och försök att få dom förstå att som dom beter sig är inte deras fel det beror på vårt samhälle av idag. Deras beteende är ett symtom på detta och därför helt normalt...........
Aj aj aj aj demonerna kommer..............

Av: micke
Kl. 18:01    1 jun
Till Mannen 13.50.
Alla föräldrar ska ta sitt ansvar.
Det kommer man inte undan om man vill sina barn väl.
Tydliga gränser och regler redan tidigt i livet.
Såg all ungdoms fylla av under åriga.
Helt öppet gick minder åriga och drack alkohol i rådhusparken bla.
Polisen hällde ut många liter alkohol den kvällen.
Vi får detta slappa samhälle när dom vuxna inte bryr sig.
Har man satt sin barn till världen så får man ta hand om dom.
Om inte ungdomarna lyder får man ta i med hårdhanskarna och hämta hem dom!!!!!!
Jag vill ha festivalen kvar i rådhusparken.
Tidigare har förslag kommit fram att ha ett artist program som drar vuxna oxå.
Mera vuxna ute så lugnar ungdomarna ner sig.

Av: Tobbe L
Kl. 16:13    1 jun
"mannen"

jaa, har man gjort det som förväntats av en som förälder så har man faktiskt lyckats att uppfostra sina "ungar" till att lyssna, ha empati och tycka om sin "nästa", inte vara som ett "drägg" på stan, gapa och skrika som en idiot och bråka och slåss med allt och alla!

Av: Hmmm
Kl. 15:56    1 jun
Kurratorsnack alltså...? Och hur menar du med att vi ska uppfinna hjulet en gång till?

Bestraffning brukar ju bita så bra på ungdomar, det är ju inte alls så att de vänder sig mot den som bestraffar, böter har ju en grymt bra effekt på stökiga ungdomar, det skapar ju ett fantastiskt förtroende för vuxenvärlden, och spärra in dem i stora stängda gympasalar så att deras föräldrar får kvittera ut dem är ju en kanonidé! Skärp till er!! Tro fan att man är less på stökiga ungdomar som skräpar ned, slåss och uppträder som idioter så att människor inte vågar gå ut men tror ni själva att bötfällning och fyllecell är rimligt. Den diskussionen som har förts här har innefattat allt från en pråm i munksjön till utkvittering av ungdomar som de vore en handelsvara. Hantera dem som människor i första hand, börja inte utesluta dem med en gång och plocka inte bort allt som kostar lite pengar (fritidsgårdar) och sen klaga på att de ränner runt på stan. Fan, alltså jag är minst lika rädd för er ignoranta människor som jag är för de som ränner runt på stan och stökar...

Måste vara fantastiskt för er som inte har något stökigt barn, era små änglar som bara är ute och träffar "Lisa" på lördagskvällen och "lyssnar på lite musik"... Det skulle vara kul att se om ni får igenom era idéer och sen får ni hämta ut er "ängel" från fyllecellen...Som jag sa, jobba förebyggande istället för att snacka bestraffning...

Av: Sossarna gav oss detta samhälle..
Kl. 14:12    1 jun
"Jobba förebyggande istället för att prata bestraffning! Det sparar vi både tid, kraft, energi och pengar på i slutändan..."

Vad är detta för kurratorsnack? Skulle vi uppfinna hjulet en gång till?

Tycker nog att vi nu är i det läget att endast "bestraffningsalternativet" finns kvar!

Det har daltats för mycket redan och för att verkligheten skall komma ifatt dessa ungdomar och deras föräldrar återstår nu att dessa får börja betala tillbaka till samhället i form av fylleriböter, förargelseväckande beteende, störande av allmän ordning, ersättningar för skadegörelser i fyllan, uppskjutna lämplighetsintyg för körkort och sedan att man ställs under socialnämndens kontroll!

Vill verkligen dagens föräldrar att deras barn skall starta sitt vuxna liv på detta sätt?


Av: mannen
Kl. 13:50    1 jun
alla som inte va där och inte såg vad som hände sluta ytra er om det.
Varför klagar alla på föräldrarna ? tror ni att alla ungdommar lyssnar och lyder sin föräldrar i minsta detalj ?

Av: Visa energi och vilja...
Kl. 13:28    1 jun
Uttråkade ungdomar med slappa föräldrar ligger till grund till varför det blir såhär, det är inte första gången och garanterat inte sista. Vi kan inte se till att föräldrar uppfostrar sina barn på ett visst sätt men det vi kan göra är att erbjuda ställen där ungdomar kan träffas under översyn av vuxna.

Mer tid måste läggas på fritidsgårdar, tillhåll där unga kan röra sig med vuxna som kan ge dem en inblick i vuxenlivet, de behöver någon att prata med på ett normalt sätt. Samtidigt kan vuxna få en inblick i hur de unga lever. Det hjälper inte att skälla på de som redan bråkar, ingen av dem lyssnar, det som hjälper är att prata med de unga i ett tidigare stadie, innan de går ut för att bråka på stan.

Jobba förebyggande istället för att prata bestraffning! Det sparar vi både tid, kraft, energi och pengar på i slutändan...

Av: Pensionären
Kl. 12:19    1 jun
Märkligt att när det ska demonstreras mot något då finns det hur mycket poliser som helst runt det aktuella området och urartar demonstrationen så rusar man till och för bort dom som man sett aktivt deltagit och skapat urspårningen. Sedan kör dom till polishuset för identifiering och förhör. Detta går sedan till åklagaren för ev. rättsliga åtgärder!

Tycker inte att en urspårad demonstration skiljer sig speciellt mycket ifrån fylleslaget i Rådhusparken så vid nästa offentliga tillställning får man verkligen hoppas att Polisen stämmer i bäcken!

Av: Stadsbo
Kl. 11:41    1 jun
Bor mitt i stan och ser detta elände varje helg. Fjortisar som springer runt med öl/cider och skriker o gapar för det inte finns någonstans att komma in när det är minst 18 år på uteställena. Detta är föräldrars ansvar och inget annat, se till och håll reda på Era barn som inte ens är torra bakom öronen. Fram med mer poliser och inför nolltolerans..........

Av: Terese
Kl. 11:24    1 jun
Helt sjukt att några personer skall förstöra för så många! det var hotfullt på stan i lördags, man ska kunna ha kul och trevligt utan att gå på stan och vara rädd. Vissa föräldrar vet inte vad deras barn håller hus, varför inte ta alla ungdomar som stökar och sätt dom i ex en stor gympa sal och sedan ring dit deras föräldrar och dom som inte talar om kan sitta där så länge, inte mer än rätt!

Av: Nu är gränsen nådd?
Kl. 11:11    1 jun
Att det urartade sig i Rådhusparken får man nog tillskriva Polisen. Inte dom nu som närvarade på plats för dom var för få utan deras befäl som inte var kompetenta till att bedöma var som eventuellt kunde inträffa med erfarenheter av vad som händer på stan varje helg!
Någon gång måste bli den första som man tar saken på allvar och ”finkar” var ende berusad unge och bötfäller dom/föräldrarna och låter föräldrarna hämta hem dom samt anmäler varje omhändetaget fall till socialen för vidare åtgärder!
Någon jävla ordning måste det väl bli någon gång i detta förslappade samhälle så vanliga människor kan våga sig ut till liknande tillställningar!

Av: Abbe
Kl. 11:00    1 jun
Inga festligheter i stadenskärna ietället utanför t ex elmia området.

Av: Ewa
Kl. 09:39    1 jun
Det är kanske dags att flytta bort det ifrån stan för det drar ju med sig så mycket fylla, bråk o nedskräpning o jag instämmer i tidigare inlägg vart är alla föräldrar. men man behöver kanske inte vara det i dagens samhälle...

Av: rannug
Kl. 23:49    31 maj
Behåll cityfestivalen. Men ställ upp med fler poliser.
Gärna med fler hundar. Dessa ska vara tillsammans
med fotpatrullerande polis.

Av: Lisbeth
Kl. 23:00    31 maj
Absolut inte! Det vore ett riktigt nederlag. Kanske det händer för lite i stan?

Av: Beskådat ungdomssvineriet!
Kl. 21:18    31 maj
Föräldrarna till de ungdomar som ertappas med fylleri och annat skit skulle tvingas ut och nattvandra i city på helgerna så dom verkligen fick se vad deras avarter till avkomma sysslar med men dom har väl tappat greppet i uppforstran för länge sedan!

Av: Hoho
Kl. 20:49    31 maj
Som sagt det finns inga evengemang till alla ungdomar.. rix fm är det man ser fram emot!

Av: PMS-kärring!!
Kl. 19:17    31 maj
Varför är allt alla andras fel när det blir så här? Ingen som kan ta ansvar längre... varken föräldrar eller ungdomarna själva. Antingen är det polisen eller skolan eller att man blev vaggad fel när man var baby...!!! Otroligt!!! Det finns ju ingen moral, vett och etikett kvar i detta landet överhuvudtaget!! Ett himla daltandet!!! Förstöra alla våra fina stadsfester som varit genom åren!!! Varför fungerade det innan och inte nu!!!?? Visst, utvecklingen går framåt och bla bla bla. Men om alla blir så väl informerade om allt idag varför beter sig alla då som att utvecklingen har stannat upp???

Av: killen.
Kl. 19:14    31 maj
Spärra av rådhusparken med staket. Gratis att komma in, men vaktade ingångar där ev. alkohol konfiskeras. Löser många problem!

Av: marie
Kl. 19:10    31 maj
Gränssättande vuxna är det enda som gäller. Håller med många av inläggen om att polisen hårdare ska markera mot ungdomsfyllan.

Av: Messi
Kl. 18:21    31 maj
Håller med om att polisen gjorde ett strålande jobb.

Och du som tycker att plundrade affär är ett "minimum" för att det ska kallas upplopp. Pucko!

Av: Emelie
Kl. 18:14    31 maj
Jag med flera, tycker verkligen inte att de ska lägga ner eller flytta detta!
Detta är något som alla ungdomar ser fram emot och som bara händer 1 gång om året! Allt tas ifrån ungdomarna!

Av: fanny
Kl. 18:13    31 maj
tror inte det spelar någon roll vad polisen gör, agerar de sent får de skit och agerar de tidigt får de ÄNNU mer skit. detta handlar inte om polisen, egentligen ska man vara tacksam över att polisen ens är ute på gatorna när det är såna här grejer i stan. tycker det ska vara mer nolltolerans dock. in med skit ungarna i fyllecell om de inte kan uppföra sig.

Av: Jo
Kl. 17:22    31 maj
Finns en del nya poliser som varit mycket trevlig före dom gick polis högskolan men efter är dom så pass hög färdiga att dom inte ens hälsar på gamla kompisar.. nej som en tidigare sa se och lär från storstäderna i Sverige mycket trevliga Unga poliser som ite behöver hävda sig

Av: Micke.
Kl. 17:20    31 maj
Var ner i Rådhusparken och jag såg polisen.
Skyll inte polisen för att dom är för få.
DET ÄR FÖRÄLDRARNA SOM HAR ANSVARET.
Gör som jag vandra på stan och minst ett slagsmål avstyrde jag som föräldrer.
Är vi föräldrar på stan så har det en lugnande efetekt på ungdomarna.
Alla föräldrar behöver inte ingripa som jag gjorde.
Utan var där ungdomarna är.
Dom uppskattar att ni som föräldrer bryr er om dom,prata med dom
Jag har nattvandrat en hel del på stan som föräldrer.
Träffar många trevliga ungdomar och snackar med dom.
Gör det för att stödja ungdomarna och se vad dom gör.
Dom kan behöva mig på något sätt.
Mina ungdomar är nere på stan rätt ofta och kompis gängen är glada då dom ser mig.
Så föräldrar ta erat ansvar och gå en sväng så uppskatt ungdomarna de.
Man ska inte vara polis utan prata med dom och se vad dom gör.

Av: Mr P
Kl. 16:30    31 maj
Visst, man ska inte skydda ungdomar som stökar! Men när 25st bråkar hur kan de sluta med att 200st gör "upplopp"? Jag gag själv varit ute på stan flera helger och vet att polisen ej vet hur man beter sig. De ska alltid buffla upp sig och bli helt till sig. Lär dr av storstan polisen istället! Där är dem hur trevliga som helst. Här kan man ju inte ens prata med polisen utan att de ska bete sig som svin och vara otrevliga. Detta gäller självklart inte alla men en majoritet iallafall. Och jag vet att se sitter någon polis och läser detta, ta åt er ert arbete kommer bli 100 ggr lättare när ni inte skapa en vi mot dem känsla.

Av: Azebrat
Kl. 16:05    31 maj
Jag va i Rådhusparken och hade det trevligt och polisern va kanon. Det är en bedrift att dett de inte agerar hårdare efter all skit de få ta emot. De "snorungarna" som sprang runt nere på stan och va fulla och betedde sig grisigt skulle föräldrara ha bättre koll på. Det är sorgligt att se. Samla upp dem i bussar och lassa av dem hemma hos föräldrarna mot kvittens. Synd att det inte kan skötas när man försöker anorda något för ungdomarna. Sen va ju "programledarna" inte riktigt rumsrena på scenen heller med tanke på de unga som va i publiken.

Av: såg allt...
Kl. 15:57    31 maj
Allt e nog bara ett missförstånd "gänget" förstod nog inte vad polsen sa till dom då de inte kan det svenska språket....

Av: anonym
Kl. 15:48    31 maj
En gång om året blir det livat i stan och då vet varken polis eller deltagare hur de skall bete sig. Som vanligt förstör några få personer för alla dem som vill ha trevligt.

Nej, mer festligheter och evenemang skulle det vara. Nu händer det nästan ingenting och då tar man chansen till att festa/busa rejält en gång om året. Mer festligheter skulle avdramatisera detta och samtidigt göra Jönköping till en trevligare stad.

Av: yvonne
Kl. 15:37    31 maj
man kan undra var föräldrarna är idag? nästan alla är skilda. ungdommarna får springa vind för våg.föräldrarna dom orkar inte dom måste ha ett eget liv springa på krogen å tro att dom är 17 år. dom beter sig värre än sina barn .när inte mor och far bryr sig om att ungdommarna springer och super sig fulla vem ska bry sig?ta ansvar har man skaffat barn har man ansvar livet ut.skärp er ta hand om era barn istället för att beter som omognaa tonåringar.de är inte polisen som ska vakta era barn för ni själva super er fulla.

Av: gör något åt ungdomarna
Kl. 15:14    31 maj
det finns inga evengemang till alla ungdomar.. rix fm är det man ser fram emot. fast musiken håller verkligen inte, 2000-talet nu hillbillys!!

Av: roko
Kl. 15:12    31 maj
det är 2000-talet nu, festivalerna gör städerna, jönköping har ingenting utom rix-fm , det som är synd är att polisen inte förstår bättre, polisen, ni borde ta kontakt med stockholm, dem har ung-08 festivalen där det är 60 000 pers.. så ni borde väl klara av det här..

Av: asså
Kl. 15:04    31 maj
Alkoholen är problemet. Människor blir mer än 13ggr så benägna att slåss om dom är alkoholpåverkade. Inte ens Rohypnol som brukar utmålas som "våldsdrog" kommer i närheten av den statistiken.

Alkoholen är den främsta våldsdrogen. Utan någon som helst konkurrens. Men staten sätter alla som använder betydligt mer ofarliga (på alla sätt och vis) alternativ till våldsdrogen alkohol i fängelse

Av: C.E.F.
Kl. 15:03    31 maj
Ring efter föräldrarna till dom minderåriga som ertappas med alkohol på offentlig plats. Finns inget mer skamset än att få ett samtal från polisen att dom står med din påverkade son/dotter och att om du inte hämtar hem han/henne så blir det fyllecellen.
Alla över 15 år kan sättas i både fyllecell och häkte, så sluta dalta runt och markera istället vart gränsen går.

Av: Christian
Kl. 14:56    31 maj
Jag håller med Johan C. helt å fullt.
Jag hjälper till å snickrar pråmen.

Av: JKPG har blivit en skitstad
Kl. 14:42    31 maj
Allt ansvar ligger på föräldrarna...vart har uppfostran tagit vägen??? massa med fjortisar på gatorna. stäng skiten...släng ut högskolan med...högskolan lockar hit massa droger m.m

Av: johan
Kl. 14:28    31 maj
Tycker inte den ska flyttas.. det kan lika gärna hända nån annan helg då de är mycket folk ute, t.ex skolavslutningar och liknande... så om ni ska lägga ner rix-fm festivalen så kan ni ju passa på att förstöra för studentkvällen, skolavslutningarna och så kan ni ju ta bort bilmässan... då det kan bli ganska stökigt då med. så det är bara en vanlig helg med lite mer folk... men självklart ska maktmissbrukande poliser få bestämma så de har lite mindre o göra på helgerna.....

Av: Polisen skapar all bråk
Kl. 14:26    31 maj
polisens fel!
Annons
Translate this page
تترجم هذه الصفحة
ترجمه این صفحه
Traducir esta página
Käännä tämä sivu
Bu sayfayı çevir
Fler nyheter