Skriv ut Tipsa en vän Publicerat 15 feb 10 kl. 12:54
Det moderata kommunalrådet Mats Green ställer sig kallsinnig till flera idrottsföreningars vädjan om en ny hall.
Det moderata kommunalrådet Mats Green ställer sig kallsinnig till flera idrottsföreningars vädjan om en ny hall.Foto: Montage/Daniel Hultqvist
Beslutet om en renovering står fast
Handboll, innebandy och de andra idrotterna i Idrottshuset protesterar. Men att de 20 miljoner som avsatts för renoveringen av anläggningen i stället ska användas till en ny hall är inte aktuellt, menar kommunalrådet Mats Green, m.
- Det beslutet står fast. Pengarna ska användas till renovering och förändring av Idrottshuset. Anläggningen är åldersstigen och måste renoveras oavsett, säger han.

I helgen publicerade Jnytt.se en debattartikel från flera idrottsklubbar i Jönköpings kommun som kräver alternativt vädjar om en ny idrottshall. Istället för att satsa 20 miljoner på att renovera Idrottshuset vill de ha ett nytt.
Men från kommunalrådet Mats Green är det kalla handen.

"Kommunen måste prioritera"
- Föreningarna kan komma med önskemål och förslag. Vi kan alltid diskutera hur det ska se ut och vad som ska göras, fortsätter han.
Att det byggs en helt ny idrottshall för elitidrott i Jönköping inom den närmaste framtiden anser Mats Green vara helt uteslutet.
- Det finns ingen politiker som med trovärdigheten i behåll kan lova detta nu. Plus och minus måste gå ihop, och kommunen måste prioritera. Tidigare har det presenterats omfattande planer på att förvandla Idrottshuset till en stor arena. Det är inte möjligt i dagsläget, säger han.

BK Ringen är en av klubbarna som vädjar om nya lokaler. Foto: Peter Gustafsson. BK Ringen är en av klubbarna som vädjar om nya lokaler. Foto: Peter Gustafsson.

Men handbollen och innebandyn är inte ensamma. Kraven på nya och ändamålsenliga anläggningar från Jönköpings idrottsföreningar hopar sig. Listan börjar bli lång. För friidrottarna i Kålgårdsarenan är läget akut. Gymnastikklubben i Huskvarna efterlyser bättre träningslokaler. En ytterligare ishall står också högt på önskelistan.
- Oavsett hur många nya anläggningar som byggs kommer det alltid att finnas önskemål. Man måste vara ärlig och säga att allt inte går att genomföra på en gång, säger Mats Green, som menar att idrotten i Jönköping måste samordna sina krav via Idrottsalliansen.

Jönköping kan jämföras med Tidaholm
- Alla kan inte få allt samtidigt. Idrottsrörelsen i Jönköping måste samla sig och enas om en prioritering, är hans budskap till Jönköpings idrottsledare.
Men det kan konstateras att Jönköping ligger långt efter andra större städer i närheten när det gäller idrottsanläggningar. Skövde byggde för några år sedan en helt ny handbollsarena med plats för storpublik och internationella matcher. Växjö satsar hårt på idrotten och bygger ihop Värendsvallen, Tipshallen och ishallen till ett stort idrottskomplex. Borås har en fotbollsanläggning som klarar internationella matcher, friidrottsanläggning och stor sporthall. Jönköping har Kinnarps Arena, som är privatägd. Utöver det är kommunens idrottsanläggningar mer jämförbara med orter som Tidaholm, Tranås och Nässjö.

Kålgårdsarenan är för liten, menar friidrottsklubbarna i kommunen. Kålgårdsarenan är för liten, menar friidrottsklubbarna i kommunen.Foto: Olle Assarsson

Ett eventuellt idrottscentrum i Jönköping lär dröja. Men att det då placeras vid Idrottshuset är mycket liten. Mats Greens förhoppning är Rosenlundsområdet.
- Här finns redan Kinnarps Arena, fotbollsplaner och flera andra anläggningar. Platsen ligger dessutom bra till och är lätt att ta sig till. Idrottshuset kanske i framtiden kan bli en träningsanläggning. Men för spel på elitnivå blir det en annan anläggning, säger han.

Annons
Hur tycker du att lokalsituationen för idrotten ska lösas?
Kommentarer Kommentarer (122)

Av: Ej medlem i Alliansen
Kl. 17:00    26 mar
Till Af Skum:
Jag röstar med Alliansen, betalar gärna en slant om så behövs till dessa fantastiska politiker som är på plats i morgon i Huskvarna.

Av: af Scuum
Kl. 12:12    26 mar
När poletten trillat ner och 'Ej medlem i Alliansen' förstår att h*n är med och betalar festen ser nog situationen helt annorlunda ut?

Av: Ej medlem i Alliansen
Kl. 10:27    26 mar
Oj...Oj.... Nu är sossarna i kommunen rejält avundsjuka som inte har någon förebild att jämföra med de celebra gäster och partitopparna inom Alliansen som kommer till festen på lördag i Huskvarna. Hägg från Värnamo eller Persson från Jönköping är bara lakvatten i jämförelse.
"Ej sosse" sträck på dig för ditt inlägg, alltid retar det någon.

Av: Nyfiken
Kl. 20:27    25 mar
"Ej Sosse" Förstår att du är glad att det kommer höjdarna som styr Sverige med framgång. Vem bryr sig vilken lokal som används av Alliansen. Viktigast är att dom kommer på besök, hade önskat att jag hade varit en av dom 500 personerna som är inbjudna. Lycka till med festligheterna på lördag.

Av: Märkligt......
Kl. 18:36    25 mar
att borgarna vill hålla till i en Folkpark?

Av: Ej Sosse
Kl. 16:05    25 mar
Nu händer det mycket i Jönköping. I måndags var Stadsministern Fredrik R. i Jönköping, igår var Biståndministern Gunilla C. i Jönköping. På lördag är Stadsminister Fredik R. Partiledare Maud O. (C), Partiledare Göran H. (KD) och Partiledare Jan B. (FP) och ca 500 specialinbjudna Alliansare i " i Folkets Park i Huskvarna. De du sosse, inget att undra på att det händer en del i Jönköpings Kommun med visionerna inför valet i september. Ytterligare först och främst en mandatperiod efter segervalet i september för Alliansen i Kommunen och Riket.

Av: Putte
Kl. 12:52    22 mar
Eftersom Mats Green finns i stort sett varje dag i media, är det ett svar på hur BRA han har skött sitt mandat som KOMMUNALRÅD i Jönköpings Kommun.

Av: BM
Kl. 09:14    22 mar
MB: " 'Nöjdare' nog mer det rätta ordet. Som tidigare uttryckt i denna tråd tror jag mer på en rejäl satsning på en anläggning som kan samla mycket av idrotten i en anläggning. Men heder åt de politiker som tog intryck av debatten och ändrade sig i fråga om renoveringen och nu ger klubbarna i Idrottshuset en användbar arena.

Den mest rättvisa åtgärden som kommunen bör utföra är dock att rätta till de höga kostnaderna för anläggingar och de låga bidragen till föreningar som skenade väg till rena tokerierna med den FÖRRE Fritidschefen."

- Tyvärr är det nog så att det blir många andra verksamheter som kommer få vara med och betala dessa ökade utgifter utan att direkt kunna dra nån större nytta av det. Långt ifrån alla klubbar och föreningar bedriver nån verksamhet i Idrottshuset öht, men kommer ändå på nåt sätt få betala notan.
Det är den riktigt tråkiga biten i detta tycker jag.

Av: Framåtsträvare
Kl. 23:21    21 mar
Patrik Rödlök:
Är du så förblindad att du inte ser vilken utveckling som har skett i Jönköping. På det Alliansen har utvecklat i kommunen på tre år lyckades inte sossarna med under de senaste tjugo åren vid makten i Jönköpings Kommun och så är det över hela Sverige där BIDRAGARPARTIET SOCIALDEMONKRATERNA varit inne och petat.

Av: MB
Kl. 13:02    19 mar
Svar till BM:

"Nöjdare" nog mer det rätta ordet. Som tidigare uttryckt i denna tråd tror jag mer på en rejäl satsning på en anläggning som kan samla mycket av idrotten i en anläggning. Men heder åt de politiker som tog intryck av debatten och ändrade sig i fråga om renoveringen och nu ger klubbarna i Idrottshuset en användbar arena.

För idrotten gäller det nu att fortsätta att arbeta för att lyfta fram visioner och idéer kring anläggningslösningar som på sikt blir ett lyft för Jönköpings Kommun och Jönköpings Idrotten.

Den mest rättvisa åtgärden som kommunen bör utföra är dock att rätta till de höga kostnaderna för anläggingar och de låga bidragen till föreningar som skenade väg till rena tokerierna med den FÖRRE Fritidschefen.

Av: Patrik Lökhagen (S)
Kl. 10:06    19 mar
Ha ha ha, "En politiker som vågar sticka fram.....", vem skulle inte våga det när man inte sitter kvar efter valet och ansvaret överlåts på andra?

Det börjar faktiskt likna situationen inför kommunsammanslagningen när det begav sig, då så gått som varenda liten kommun runt Jönköping "brände" sina pengar på "hemmaplan" eftersom dom visste att storkommunen framöver knappast skulle ha något till övers för dom!

Av: Innebandy
Kl. 08:34    19 mar
Bra Mats Green...En politiker som vågar sticka fram och stå för det han gör och säger. Har lagt ner mycket tid på att få igenom bygget av en ny idrottshall?

Av: BM
Kl. 11:31    15 mar
Är MB nöjd nu? :-)

Av: Rolando Rosso
Kl. 18:28    1 mar
Av alla synpunkter som kommit fram i denna debatt kan man lätt dra slutsatsen att Alliansens ställningstagande i frågan om nya lokaler för att utöva idrott inomhus är helt i fas med rådande ekonomiska situation...................

Av: För att det går igen ;-)
Kl. 17:12    1 mar
Så kan jag tillägga detta för de som hänfaller till att skrika att pengarna kan läggas på vård o omsorg istället för kultur (eller idrott):

"Kommunens intäkter av kommunal inkomstskatt beräknas 2009 uppgå till över 4 500 miljoner kronor, vilket motsvarar ca 36 000 kronor per invånare. Av dessa intäkter går 85 % till barnomsorg, utbildning, omsorg om äldre och funktionshindrade samt social omsorg (försörjningsstöd m.m.). För kultur- och fritidsverksamhet används exempelvis endast ca 4 % av skatteintäkterna och till gator och parker ca 3 %."

Kultur och fritid kostar en piss i havet.

Av: Varför inte?
Kl. 17:09    1 mar
För att det går? För att det inte spelar nån roll?

Jag vet inte hur du räknar eller uppfattar det som sägs, men i spåren av den arrogans du tycker dig uppleva så missar du att summan inte är 110 miljoner, utan 60, som kommunen fått genom försäljning av tomtmark. Så några 110 milj till att använda till annat finns inte. Övriga tre milj är något som kommunen vad jag förstått skulle bidra med till SMoT-verksamheten var den än landade, med 3 milj per år.
Någon avsaknad av satsning på sportanläggningar råder ju inte heller. Årligen läggs 3,1 milj på upprustning av idrottsanläggningar:
http://www.jonkoping.se/download/18.3fe87b8a126324d707680002362/Del+2+-+investeringsplan+och+protokoll.pdf
Och så då förstås den satsning vi pratar om här: 20 miljoner som ska gå till Idrottshuset.
Man kan tycka det är för lite, men man kan inte kalla det för "avsaknaden av satsningar på idrottsanläggningar".

Av: MB
Kl. 16:38    1 mar
Svar till JaDu MB:
Eftersom du säger att "vi" gått genom detta tidigare så måste jag tolka detta som att du verkar genom olika namn i tråden!? Varför då?
Tidigare i tråden besvarade någon (kanske du?) mitt sätt att se på saken enligt följande: "Om denna tomtmark hade sålts utan koppling till SMOT hade det inte blivit motsvarande intäkt till kommunens kassa då?
MVH MB"
- Jo. Och den skulle du velat använda till sporthallsbygge? Fair enough." Det sista att dessa 110 miljoner skulle användas till sporthallsbygge är inte min tolkning.

Jag upprepar igen att problemet inte är SMOT utan avsaknaden av satsningar på idrottsanläggningar. DOCK troligtvis hade man kunna bygga ett fungerande SMOT hus för 110 miljoner mindre och då skulle det funnits visst utrymme att använda delar av dessa 110 miljoner till de syften jag tycker är viktiga.
Hoppa gärna över arrogansen! MVH MB

Av: Jadu MB
Kl. 10:54    1 mar
Vi har ju redan en gång tidigare gått igenom detta men vi tar det igen:

"Det är Landstinget som bygger och ansvarar för SMoT-huset. Kommunen lämnar ett investeringsbidrag till bygget med sammanlagt 60 miljoner kr. Investeringsbidraget finansieras med intäkter av exploatering och försäljning av tomtmark och belastar inte kommunens budget. Kommunen fortsätter att bidra till SMoT lokaler med 3 miljoner kr per år."

För säkerhetsskull upprepar vi: "Investeringsbidraget finansieras med intäkter av exploatering och försäljning av tomtmark och belastar inte kommunens budget."

Kvar är alltså de 3 milj per år i driftbidrag. DET är vad det hela kostar kommunen.
Vet du vad dagens lokaler kostar kommunen?
Vet du vad en nödvändig upprustning av dessa skulle kosta?

Av: Positiv
Kl. 16:09    26 feb
Ja, det verkar vara en vettig finansiering, MB!

Av: MB
Kl. 14:54    26 feb
Källa Jnytt

http://www.jnytt.se/Read__18005.aspx

"Nu står det klart att det blir Skanska Sverige AB som får bygga det nya Smot-huset vid Munksjön. Prislappen ligger på 348 miljoner kronor vilket är 62 miljoner mer än vad tidigare var tänkt. Landstinget i Jönköpings län kommer att stå för det mesta av kostnaderna men Jönköpings kommunen går in med en engångssumma på 110 miljoner. Av dessa är 60 miljoner kronor en engångssumma och 50 miljoner kommer sedan att tillföras under 33 år framöver. Två privatpersoner har också lovat att bidra med 25 miljoner till byggnationen av den spektakulära byggnaden."

Av: Nog nu
Kl. 11:38    26 feb
"Men kommunen har visat att man har pengar att satsa med sitt 110 miljoners engagemang i SMOT."

Trots alla klargöranden i frågan kring SMoT och kommunens del så fortsätter detta snedvridande av verkliga förutsättningar?
Vad är poängen? Är viljan större än uppfattningsförmågan? Tron försätter berg?
Det är fint att peka, men fult att ljuga.

Av: MB
Kl. 08:47    26 feb
Svar till Brutus:

Jag är inte riktigt så naiv som du tolkat min formulering av "Det är bara att börja bygga!" Men i någon ände av dessa behov måste kommunen börja med att bygga bort 50 års negligering av idrottens och dess anläggningar. Jag delar också din värdering av att vård och omsorg är mycket viktiga (många gånger viktigare) områden. Men kommunen har visat att man har pengar att satsa med sitt 110 miljoners engagemang i SMOT. Nu får man BÖRJA resan med att rätta till ÄVEN behovet av idrottsanläggningar.

Av: Rolando Rosso
Kl. 23:33    25 feb
M har rätt inställning till kraven på värmestugor till elitidrottare. Vi ska var tacksamma att åtminstone M inte dragit på sig sossarnas bidrags- och spännderarbyxor utan ser seriöst på hur kommunens ekonomi ska hanteras!
Elitidrottarna får till vidare förlägga sina aktiviteter utomhus.......ingen har hittills blivit skadad av lite frisk luft..................

Av: Brutus
Kl. 20:04    25 feb
Dessa sport- och idrottsfånar.................

"Vi behöver flera typer av arenor för bl a friidrott, gymnastik, fotbollsarena, ishallar, bandyplan/bandyhall, inomhus arena med publikkapacitet för lagsporter och moderna utrymmen för inomhusidrott i övrigt."

Det är bara att börja bygga!

När man läser detta undrar man tveklöst om skattemedel i större utsträckning bör satsas på vården?

MB är tydligen lyckligt ovetande om att vi fortfarande befinner oss i en finanskris!



Av: MB
Kl. 17:07    25 feb
Mats Green har rätt i en sak när han tidigare sagt att om/när det ska det byggas nytt så bör detta vara en multiarena som skapar en ny modern mötesplats för idrottande ungdom i Jönköping. De flesta av de befintliga lokaler som finns är undermåliga i utförande och dessutom ur ett underhållsperspektiv misskötta under många år. Dessutom är dessa skapade för att i stort sett enbart tillgodose skolans behov vid sin gymnastikundervisning.

Vi behöver flera typer av arenor för bl a friidrott, gymnastik, fotbollsarena, ishallar, bandyplan/bandyhall, inomhus arena med publikkapacitet för lagsporter och moderna utrymmen för inomhusidrott i övrigt. Det är bara att börja bygga!

Nu är det viktigt att idrotten samlar sig i frågan. Risken är annars stor att resonemanget fastnar i snäva tankebanor kring den egna verksamhetens optimering. Föreningarna måste nu försöka se värdet av anläggningar där många idrotter kan möts och som blir moderna mötesplatser för ungdomar och idrottare representerande olika idrotter. Själv är jag orolig över den fixering som de i Idrottshuset verksamma klubbarna har till en ny arena vid/i Idrottshuset. En sådan skulle bara skjuta huvudproblemet längre fram i tiden. Låt oss istället titta på de lösningar som byggts i Skövde, Norrköping, Halmstad, mm som just skapat moderna mötesplatser för vardagens ungdoms och breddidrott men som också löst elitidrottens behov av arena.

Låt oss satsa på en placering och lösningar där vi kan kombinera olika behov för olika idrotter och som gör Jönköping till en central plats för idrottsevenemang. I framtiden hoppas jag att Jönköping blir en ort där idrotten samlas och där olika idrotter med fina anläggningar kan arrangera tävlingar och turneringar, och vem vet….. kanske finns det också företagsledare som uppskattar idrott för sina barn och vill som flytta hit? Direktörer med pianospelande barn har vi ju redan lockat hit med ett bygge för 500 miljoner.


Av: Jonas K-son
Kl. 08:40    25 feb
Kloka ord utav Mats Green att inte inom överskådlig tid ge sig in i ett nybyggnadsprojekt för elitidrottare. En värdig politiker av den yngre icke socialistiska generationen som har lite mellan öronen och tar sitt ekonomiska ansvar i dessa finanskrisens tider!

Av: Putte Garlic
Kl. 00:11    25 feb
Ja..Ja.. varför så nedlåtande om en person som du är Löksoppa, varje person får väl ha sin syn och tänkande och tillhöra vilket parti den vill. Jag håller med denna person som tydligen sympatisera med Miljöpartiet vad jag inget vet om. Helt övertygad att Alliansen fixar till Idrottshuset framledes kanske inte omgående med till höstens matchstarter i inomidrotter.

Av: Patrik Lökhagen (S)
Kl. 14:19    24 feb
Ja, ja, Fd. Sosse numera Miljöpartist. Lika svårt som du tycks ha att förankra dig i politiken, lika svårt måste du ha att förstå vår agenda för idrotten som folkrörelse och dess numer akuta behov att träningslokler och inomhusarenor i Jönköping, därför är du som borgare i din okunskap ursäktad! I ditt fall tycker jag det är helt OK att skratta åt svagsinta personer, ha ha ha!

Av: Fd. Sosse numera Miljöpartist
Kl. 11:39    24 feb
Pensionär: Att du är så naiv och tror att Socialdemokraterna med kommunisterna kommer tillbaka till makten i Jönköpng är löjeväckande och är ritat i stjärnorna. Är helt övertygad om att Alliansen fixar även ett nytt Idrottens hus eller en totalrenovering av nuvarande Idrottshuset ("Kåken") efter valet.

Av: Pensionär
Kl. 12:24    23 feb
Det är kommentarer från sådana som Fd. Sosse som gör debatten så olustig! Saker som förtidspensionering hörde absolut inte till frågan och renoveringen av gamla idrottshuset! Frågan är väl också om man inte ska låta denna byggnad vara orörd och K-märka den och låta Socialdemokraterna som efter valet kommer att ha mandat för en nybyggnation låta utforma en ny inomhusarena som kommer att tillfredställa många idrottsutövares behov för en lång tid framöver. En mäktig symbol för idrotten som folkrörelse.

Av: Patrik Lökhagen (S)
Kl. 10:02    23 feb
Utifrån min idiologi ser jag lokalsituationen för idrotten som en viktig valfråga! Hade "de feta borgarna" ägnat sig i större utsträckning åt idrott hade dom haft "spaden i jorden" för länge sedan! Det är detta som får folk att se "rött", speciellt nu före valet . . . we shall over come!

Av: Putte Garlic
Kl. 16:16    22 feb
Fd. Sosse du har så rätt det du säger i ditt inlägg, har tänkt på samma sak under en lång tid.

Av: Fd.Sosse
Kl. 15:14    22 feb
Vi kommer även att lösa Idrottens hus, det är hur enkelt som helst. Vi i Alliansen har löst mycket större problem som te.x. alla personer som var tvingade till förtidpension under soossarnas tid som bara var lite snuviga. Ja.. Sossarna lovar och lovar bidrag bara de kommer till makten, vem är det som betalar? jo de som arbetar. Varje Svensk som jobbar ska försörja 3 personer exkl. invandringen. Så jag hoppas verkligen inte att bidragarpartiet de rödgröna kommer...... Nej så är det inte naturligtvis. Jag hoppade av fackföreningsuppdraget när Sossarna tvingade folk till förtidspension trots att vissa personer bara var 20-25 år. Hur lätt har dessa personer att komma tillbaka till ett arbete?

Av: Patrik Lökhagen (S)
Kl. 13:56    22 feb
Jag tar mig friheten att utveckla idrottshusproblematiken. Sanningen är den att under vår långa tid i styrande ställning var inte arbetslösheten på långa när så hög som idag och då folk hade arbete fanns inget större behov av investeringar inom idrottsområdet. Men sedan vi med Göran Persson och Mona Sahlin i spetsen lyckats förflytta så gott som hela vår tillverkningsindustri till lågprisländer så har folk fått mer tid över till bl.a. idrott och då har också behovet efter inomhusanläggningar ökat. Ha ha ha skrattar vi på kansliet! Hur skall Alliansen nu tackla detta problem?

Av: Utveckla
Kl. 09:17    22 feb
"Summasumarum Kl. 19:08 20 feb
De som vill ha en ny idrottshall får rösta rött i nästa val!"

- Kan du utveckla det där, med tanke på att det röda styrt kommunen hur många år som helst utan ansats till ny idrottshall.
Det går bra att lova i opposition, värre att hålla när man sitter på makten.

Av: Niko
Kl. 23:20    20 feb
Har läst de flesta inlägg och oavsett partifärg eller var ifrån pengarna kommer så måste man väl ändå tänka var våra skatte pengar gör mest nytta. Skola vård och omsorg pratar men ju om och det är ju helrätt..Bra vård behöver vi ju mycket av i framtiden när välfärdssjukdomar slår till på våra ungdomar. Skolan måste ju ha sitt så ungdomarna lär sig hur ett samhälle fungerar så de kan använda finkulturen på bästa sätt. Omsorgen är kanske det viktigaste att lägga pengar på, Jkpg byggde ju ut socialtjänsten för några år sedan med ett x.antal nya tjänster så det kan ta hand om alla ungdomar som hamnar utanför ramen för vad som anses vara bra ungdomskultur. Det gäller att vara förberedd!!
Idrottshuset är i stort sett fullbokat alla dar i veckan av idrottsutövande ungdomar.
Ibland undrar jag var dom gör där?
När de egntligen borde hålla sig hemma, äta sig feta, skita i skolan och istället lära sig att spela teater för då blir de ju precis likadana som våra politiker!! och dessutom kan de ju utnyttja de anläggningar som skattekronorna satsas på.

Av: Summasumarum
Kl. 19:08    20 feb
De som vill ha en ny idrottshall får rösta rött i nästa val!

Av: Positiv till förändringar
Kl. 00:25    20 feb
Instämmer helt med det Stadsbo uttrycker det, det är ett klagande och gnällande på i stort sett allt i samhället. Kom igen själva med lite mera positiva tankar om just en ev. ny Idrottshall i staden. Eftersom Smoth nu blir den nya arenan i teater och musik, varför inte göra om Konserthallen på Rosenlund till en idrottshall skulle passa perfekt.

Av: Snöret
Kl. 12:45    19 feb
| Din jämförelse mellan Fritidsförvaltingens budget kontra Kulturens är lika värdefull som att fråga sig "Hur lång är ett snöre?" |

Snöret är iaf 50 milj kr längre hos fritidsförvaltningen.
Så snacket om att kulturen gynnas på bekostnad av idrotten i kommunen är ju ett falsarium. Snarare är det tvärtom om man bara ska se fördelningen av pengapott.

Av: Jeez Spektiv
Kl. 12:22    19 feb
"Om denna tomtmark hade sålts utan koppling till SMOT hade det inte blivit motsvarande intäkt till kommunens kassa då?
MVH MB"
- Jo. Och den skulle du velat använda till sporthallsbygge? Fair enough. Hur hade du löst de utdömda lokalerna som SMoT huserar i idag då? Renovering av dessa skulle kostat mer än 60 milj efter vad jag förstått.

"Poängen är att när kulturen behöver anläggningar så byggs det först en Konserthus på Elmia för skattepengar (enligt min tolkning) och ca 10 år senare byggs SMOT-huset också för skattepengar (även om en del av dessa vänt i statskassan)."
- Det är tydligen fortfarande svårt att skilja landstingskulturen från kommunal idrott? Landstingets pengar (oavsett hur du anser de snurrat o härstammar från din ficka) KAN inte användas till kommunala fritidssatsningar.
Ditt resonemang kunde lika gärna säga att statsfinansierade Operan i Gbg skulle ha mindre pengar eftersom vi behöver ett Idrottshus i stan.
Konserthuset är en del av Elmia/Programbolaget och inte en del av SMoT.

Nisse: "Hur kan man säga att det inte belastar kommunens budget??"
- Investeringsbidraget finansieras med intäkter av exploatering och försäljning av tomtmark och belastar inte kommunens budget. Get it?

Den ende som verkar ha en poäng är "sparar ihjäl oss..." som pekar på de 279 milj i ÖVERSKOTT som kommunen plockat in / sparat. Här kan man fundera hur de pengarna kunde använts bättre.

Av: Stadsbo
Kl. 23:46    18 feb
Mats Green är så pass smart kille att han löser problemet med ett nytt idrottscenter i Jönköping framöver. Ingen behöver vara orolig för Mats kommer att ordna ett Idrottens Centrum för Hanboll bl.a. hörde att det nya Idrottens Centrum ska invigas med en match mellan de stiliga Alliansarna och den grådaskiga Rödröran med inlägg av kommunism.

Av: Nisse
Kl. 20:43    18 feb
Till Jeez.
Det är Landstinget som bygger och ansvarar för SMoT-huset. Kommunen lämnar ett investeringsbidrag till bygget med sammanlagt 60 miljoner kr. Investeringsbidraget finansieras med intäkter av exploatering och försäljning av tomtmark och belastar inte kommunens budget. Nä men gör då en liknande insats för idrotten.!!!!! Hur kan man säga att det inte belastar kommunens budget?? Sälj av lite mer mark så har vi en ny idrottshall. Nä just det, det kan man ju bara göra för finkulturen.

Av: MB
Kl. 12:47    18 feb
Svar till Per Spektiv:
Hela den historien grundas i Jönköpings Kommuns sätt att hantera idrotten. Jag medger gärna att det är olyckligt att det skapats en koppling/motsättning mellan SMOT huset och Idrottsanläggningar. Det ligger inte i mitt intresse. Poängen är att när kulturen behöver anläggningar så byggs det först en Konserthus på Elmia för skattepengar (enligt min tolkning) och ca 10 år senare byggs SMOT-huset också för skattepengar (även om en del av dessa vänt i statskassan). Under motsvarande tid har det "plågats" genom 3 mindre hallbyggen i Gränna, Bankeryd och Tenhult i hög grad motiverade av den okala skolverksamheten. När det behövdes en ishall som fylls 25-30 ggr per år av icke subventionerade biljettköpare fick HV71 klara detta själva.
Din jämförelse mellan Fritidsförvaltingens budget kontra Kulturens är lika värdefull som att fråga sig "Hur lång är ett snöre?".

Du skriver också att "Investeringsbidraget finansieras med intäkter av exploatering och försäljning av tomtmark och belastar inte kommunens budget." Om denna tomtmark hade sålts utan koppling till SMOT hade det inte blivit motsvarande intäkt till kommunens kassa då?
MVH MB

Av: Hans Gruber
Kl. 12:46    18 feb
Grann kommun invånare: Härligt att du inte ens har koll på vem som äger tipshallen eller elmiahallen som den heter numera. Det kanske kan ge dig en ledtråd om ägarskapet. Hallen används bara under några korta månader för fotboll annars är det en utställningshall.


Men ja kommunen kanske ska betala för utbyggnad av Kinnarps också?

Av: Sparar ihjäl oss...
Kl. 10:34    18 feb
279 miljoner i överskott bara!!!
Rimmar illa det här..
Undrar vad man kan göra med 279 miljoner!!??

Av: Per Spektiv
Kl. 09:33    18 feb
@MB: "Många andra är nu fruktansvärt frustrerade över hur idrotten negligeras i kommunen och det är då naturligt att vi jämför oss med tex kulturens villkor."

Ska du verkligen prata om idrott/fritid kontra kultur bör du först studera de årliga budgetar som läggs på resp verksamhet.
2010 budgeteras kulturen få 82 miljoner. Fritid får 129.
Sid 53 http://www.jonkoping.se/download/18.3fe87b8a126324d707680002361/Del+1+-+budgetskrivelse%2C+totalsammandrag%2C+verksamhetsplan.pdf

Och nej, det är helt fel när du säger "För de pengar som nu läggs på SMOT-huset hade vi kunnat ge kulturen bra arbetslokaler men pengarna skulle också kunnat ge idrotten bra moderna och ändamålsenliga lokaler."
INGA av de slantar som läggs på SMoT som verksamhet som går via landstinget kan användas till att puttas in i idrottsverksamhet i kommunen. Öht har inte Landstinget någon fritidsförvaltning. Och en stor del av de pengar som går till den kulturella verksamheten inom landstinget finansieras med öronmärkta skattemedel från staten som endast är ämnade för just det de är öronmärkta för.
Så till den del som kommunen själva puttar in: vilken del av "Investeringsbidraget finansieras med intäkter av exploatering och försäljning av tomtmark och belastar inte kommunens budget." förstod du inte?
Återstår då 3 miljoner som kommunen är med och bidrar av nån anledning för drift och underhåll. Är det dessa du menar?

Lite perspektiv: 2008 var kommunens kostnader totalt 6 643 miljoner kronor.

Av: Grann kommun invånare
Kl. 09:32    18 feb
Nu blev det ju väldigt mycket pengar över, 176 mille, i kommunen.
Lägg några av dom på att bygga om Tipshallen till en sport- och friidrottshall. Fotboll ska man spela ute, helst på sommaren. Fotbollslagen i Jönköping har inte blivit ett dugg bättre av att springa därinne i fisvärmen och ha det mysigt, bara sämre. Öster är ett annat bra exempel.
Sen kan det läggas lite pengar på att snygga till Idrottshuset.

Av: MB
Kl. 21:05    17 feb
Svar till Joel:
Tyvärr inte! Tack hjälpen!

Av: MB
Kl. 21:05    17 feb
Svar till Jeez:
Det är rätt att merparten av pengarna kommer från Jönköpings Landsting som representerar ca 330.000 länsinnevånare varav ca 130.000 boende i Jönköpings Kommun.
För mig är det delvis mina skattepengar oavsett om de kommer från kommunal-, landstings-, eller statlig skatt. På samma sätt anser jag det vara delvis mina skattepengar när ett kommunalägt mässbolag byggde det förra konserthuset.

Många andra är nu fruktansvärt frustrerade över hur idrotten negligeras i kommunen och det är då naturligt att vi jämför oss med tex kulturens villkor. För de pengar som nu läggs på SMOT-huset hade vi kunnat ge kulturen bra arbetslokaler men pengarna skulle också kunnat ge idrotten bra moderna och ändamålsenliga lokaler. Men nu skulle det byggas monument över tidens politiker oavsett kostnad och konsekvenser.

Av: Joel
Kl. 19:14    17 feb
MB: Du fattar inte att denne Lökhagen bara är ett skämt?
Translate this page
تترجم هذه الصفحة
ترجمه این صفحه
Traducir esta página
Käännä tämä sivu
Bu sayfayı çevir
Fler nyheter